Het begint bij hoge verwachtingen
Bezoekers van websites verwachten tegenwoordig een responsieve, pakkende en visueel aantrekkelijke website. Maar liefst 72% van de online consumenten geeft aan dat een slechte website hun mening over een bedrijf negatief beïnvloedt. Een gebrekkig ontwerp kan dus leiden tot een groot aantal gemiste kansen. Het is dus essentieel om te begrijpen waar een goede website aan moet voldoen en hoe je een gebrekkige website je bedrijf kan beïnvloeden. In deze blog kijken we naar de belangrijkste elementen van een goede website en hoe je deze optimaal kunt benutten.
Waar moet een goede website aan voldoen?
Responsief ontwerp
Tegenwoordig verwacht maar liefst 85% van de volwassenen dat een webiste er op mobiele apparaten net zo goed uitziet en functioneert als op een desktop. Een responsief ontwerp zorgt voor een goede gebruikservaring, ongeacht het apparaat dat wordt gebruikt. Het is daarom belangrijk om professionals in te schakelen bij het designen en ontwikkelen van je website.
Goede navigatie
Een intuïtieve en gebruiksvriendelijke navigatie maakt het voor bezoekers eenvoudig om de gewenste informatie of producten online te vinden. 42% van de online bezoekers verlaat een website vanwege de slechte functionaliteit en navigatie. Zorg er daarom voor dat je navigatie logisch en eenvoudig is, en je klanten gemakkelijk kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn.
Consistent ontwerp en branding
Het visuele aspect van je website is een van de eerste dingen die je bezoekers opmerken. Consistente branding, zoals herkenbare kleuren en logo’s kan de merkherkenning met 80% verhogen. Voorbeelden van consistente branding zijn het groen van Starbucks of het rood van McDonald’s. Het kan veel opleveren om goed stil te staan bij de vraag of je genoeg doet aan het ontwerp en de branding van je website, dus wees niet bang om hierin te investeren.
Overzichtelijke lay-out
Een rommelige lay-out kan bezoekers afschrikken. 38% van de gebruikers verlaat een website waarin de lay-out niet goed gedesigned is. Probeer je lay-out zo strak mogelijk te houden en zorg voor een overzichtelijke en aantrekkelijke presentatie van je content. Goede webdesigners en webdevelopers zijn hierbij cruciaal.
Gebroken links
Weinig dingen zijn zo frustrerend als het belanden op een 404-foutpagina. Bijna 74% van de bezoekers die op een foutpagina terechtkomen verlaat de website en komt daarna niet meer terug. Controleer dus regelmatig of alle links op je website nog kloppen en zorg dat alles werkt zoals het hoort te werken.
Buitensporige pop-ups of advertenties
Overmatig gebruik van pop-ups en advertenties verstoren de gebruikservaring van je klanten. 58% van de gebruikers vindt pop-up advertenties de meest vervelende digitale advertenties. Alhoewel pop-ups heel nuttig kunnen zijn voor bijvoorbeeld de laatste aanbiedingen, is het goed om spaarzaam te zijn met dit soort advertenties.
Trage laadsnelheden
De laadsnelheden zijn een van de belangrijkste onderdelen van je website. Bijna 70% van de consumenten zegt dat de snelheid van een pagina hun bereidheid om iets bij een webshop te kopen beïnvloedt. Daniel K Cheung, SEO manager bij Adobe, benadrukt dat trage laadsnelheden klanten kunnen afschrikken en je omzet negatief kunnen beïnvloeden. Bij het maken van een website is het dus belangrijk om te investeren in de optimalisatie van de laadsnelheid.
De invloed van een gebrekkige website op je onderneming
1. Verminderde geloofwaardigheid
Het ontwerp en de prestaties van je website bepaalt voor 75% het oordel van de bezoeker over de geloofwaardigheid van je merk. Slecht ontwerp, gebrekkige content en lage kwaliteit afbeeldingen kunnen bezoekers laten twijfelen aan de professionaliteit van je onderneming.
2. Financiële gevolgen
Een gebrekkige website kan ervoor zorgen dat potentiële klanten je producten of diensten niet vinden of niet goed begrijpen wat je nu precies verkoopt. Dit kan dan weer resulteren in bezoekers die je website verlaten en dus uiteindelijk een lagere omzet. Zo kan een gebrekkige website er dus niet alleen voor zorgen dat klanten je website niet mooi vinden, het kan je investeringen in al je andere marketinguitingen te niet doen. Bij het laten maken van een nieuwe website is het dus belangrijk om te beseffen dat een goed ontworpen website zichzelf uiteindelijk terugbetaalt.
3. Verlies van potentiële klanten
Ruim 88% van de online klanten komt niet terug op een website nadat ze er een negatieve ervaring mee hebben gehad. Trage pagina’s, overmatig gebruik van advertenties, kapotte links en navigatieproblemen kunnen bezoekers afschrikken en ervoor zorgen dat ze niet meer terugkomen op je website.
4. Negatieve invloed op SEO
Een gebrekkige website kan je alle SEO inspanningen die je voor je website hebt verricht volledig teniet doen. Google kijkt niet alleen naar zoekwoorden, maar neemt ook de gebruiksvriendelijkheid, laadsnelheid, mobiele bruikbaarheid en de kwaliteit van je content mee. Zorg er dus voor dat je website goed scoort op al deze punten om zo hoger te komen in Google’s zoekresultaten.
Conclusie
Een goede website is cruciaal voor het succes van je onderneming. Het verbetert de gebruikservaring van je klanten, bouwt vertrouwen in je merk op, verbetert je Google rankings en houdt je bezoekers betrokken. Investeer daarom regelmatig in het bijwerken van je website, het optimaliseren van je navigatie om ervoor te blijven zorgen dat je bezoekers een positieve ervaring met je merk hebben en houden. Met de juiste investeringen zorg je ervoor dat je website een effectief middel kan zijn om je bedrijf te laten groeien.
Denk bij het laten maken van een website altijd goed aan de kosten, maar realiseer je ook dat het investeren in een professionele website en een goede website bouwer zich op de lange termijn zal terugbetalen.