Weet wat je wil
Voordat je begint met het ontwerpen en ontwikkelen van je nieuwe website, is het belangrijk om te weten wat je met je website wil bereiken. Wil je de verkoop van je producten verhogen? Wil je meer naamsbekendheid? Of wil je jouw publiek informeren? Allemaal goede redenen om een nieuwe website te laten maken. Zorg wel dat je eerst duidelijk hebt wat je wil bereiken en start daarna pas met het project zelf.
S.M.A.R.T. doelen stellen
Doelen moeten duidelijk zijn. Dit geldt ook wanneer je een nieuwe website wil laten maken. Het opstellen van S.M.A.R.T. doelen is een methode die zicht door de jaren bewezen heeft als een methode die werkt. Wat zijn S.M.A.R.T. doelen en hoe stel je deze op voor een website?
- Specifiek: Zorg ervoor dat je doelen specifiek zijn. Een voorbeeld van een specifiek doel is: “Verhoog de online verkoop met 20% in het komende jaar” of “Bereik pagina 1 op Google”.
- Meetbaar: Zorg dat je de doelen die je voor jezelf hebt gesteld kunt meten met data. Webanalyse tools zoals Google Analytics kunnen je helpen je doelen te monitoren. Zo weet je of je op de goede weg bent of kan je op tijd bijsturen wanneer dat nodig is.
- Haalbaar: Zorg ervoor dat je doelen realistisch zijn. Het is bijvoorbeeld niet realistisch om te verwachten dat je na een maand je online omzet hebt vervijfvoudigd. Door realistische doelen te stellen zorg je ervoor dat jij en je team niet voor teleurstellingen komen te staan en behoed je jezelf voor verwachtingen die je niet kunt waarmaken.
- Relevant: Stem je doelen af op je doelstellingen die je voor je onderneming hebt gesteld en zorg ervoor dat ze bijdragen aan de lange termijn visie van je bedrijf.
- Tijdgebonden: Stel duidelijke en haalbare deadlines om het project op schema te houden en ervoor te zorgen dat jet project niet langer duurt dan het hoeft te duren.
Ontwikkel een plan en blijf op koers
Op basis van je SMART doelen maak je een plan om de door jouw gestelde doelen te bereiken. Denk bij het maken van dit plan goed na over wat je moet doen om je doelen voor je nieuwe website te behalen. Dit kan bijvoorbeeld het maken van relevante content, het optimaliseren van de gebruiksvriendelijkheid (UX) of het stijgen in de rankings van Google zijn. Wanneer je een duidelijk plan hebt om je doelen te bereiken kan het je helpen je website op tijd af te ronden en onnodige vertragingen te voorkomen.
- Voortgang monitoren: Houd de voortgang van je project altijd goed in de gaten. Als je ziet dat je afwijkt van je planning weet je dat je moet bijsturen om je website alsnog op tijd af te ronden.
Identificeer je doelgroep
Een website kan voor de ene onderneming een succes zijn en voor de andere niets opleveren. Een van de belangrijkste aandachtspunten in het maken van een nieuwe website is om ervoor te zorgen dat hij past bij je doelgroep. Zorg ervoor dat je precies weet wie de website moet aanspreken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de leeftijd, het geslacht, de interesses en de behoeften van je klanten.
- Profielen ontwikkelen: Maak gedetailleerde profielen van je potentiële klanten of bezoekers. Als je weet wie je website moet aanspreken weet je ook beter wat je website nodig heeft.
Voer een concurrentieanalyse uit
Wanneer je een nieuwe website maakt wil je natuurlijk een unieke website die zich onderscheid van je concurrenten. Hiervoor moet je uiteraard wel eerst weten hoe je concurrenten zich online positioneren. Begin dus met een concurrentieanalyse en bepaald hoe jij jezelf online onderscheidt.
- Concurrenten onderzoeken: Bekijk de websites van je concurrenten en analyseer hun sterke en zwakke punten.
- Vind wat jouw uniek maakt: Identificeer de punten die jouw onderneming uniek maken om je website te onderscheiden en laat deze punten duidelijk terugkomen in je nieuwe website.
Bepaal je strategie
Nu je al een groot deel van je onderzoek hebt gedaan, is het belangrijk om alles op een plek te hebben. Zorg dat je in je projectplan alle relevante punten verzamelt zodat je precies weet waar je aan toe bent.
- Contentstrategie: Bepaal wat voor een soort content relevant is voor jouw onderneming. Wanneer je dit hebt gedaan kun je al beginnen met eerste schetsen of het opstellen van de inhoud voor de belangrijkste pagina’s.
- SEO planning: Bepaal welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw onderneming en met welke zoekwoorden je de grootste kans hebt om hoog in de Google rankings te komen. Zo wordt je website zichtbaar voor een nog groter publiek.
- Website structuur: Maak een sitemap die een overzicht geeft van alle pagina’s en de inhoud van deze pagina’s. Dit helpt je om het overzicht te houden in het proces van het laten maken van een nieuwe website.
Stel realistische deadlines en bepaal budgetten
Verdeel het project in fasen zoals ontwerp, ontwikkeling en content creatie. Geef elke fase een realistische deadline en stel een gedetailleerd budget op. zo kun je ervoor waken dat de kosten voor de nieuwe website niet te hoog worden.
- Budgettering: Maak een schatting van de kosten en maak een aparte post voor onverwachte uitgaven. Houdt dit budget altijd naast je projectplan om de voortgang van het project goed te kunnen blijven monitoren.
Conclusie
Het laten maken van een nieuwe website kan soms overweldigend zijn. Maar door het stellen van duidelijke doelen, het maken van een praktisch projectplan en het stellen van realistische deadlines wordt het proces al een stuk gemakkelijker. Doe daarnaast goed onderzoek naar je concurrenten, bepaal wat je onderscheidt en kies de juiste zoekwoorden die passen bij je onderneming. Door je plan vervolgens goed te blijven monitoren zorg je ervoor dat je de door jouw gestelde doelen kunt behalen en zo het project ‘nieuwe website’ succesvol afrond.