Hoe maak je een goede landingspagina?

Waarom is een goede landingspagina belangrijk?

Je landingspagina is vaak de eerste pagina van je website die een potentiële klant ziet. Het is daarom belangrijk dat deze pagina niet alleen de aandacht van je bezoeker trekt, maar je bezoekers ook aanzet om meer te willen weten over jouw onderneming. In deze blog zetten we de belangrijkste punten voor een goede landingspagina op een rij.

1. Duidelijke en aantrekkelijke titel

De titel van je landingspagina is het eerste wat je bezoekers zien. Zorg ervoor dat de boodschap die je met jouw onderneming wilt uitdragen direct duidelijk wordt uit je titel. Gebruik actieve woorden en speel in op de behoeften van je doelgroep en het probleem dat jouw onderneming oplost, bijvoorbeeld: “Verhoog je omzet met een professioneel ontworpen website”.

2. Visueel aantrekkelijk ontwerp

Een goede landingspagina heeft een aantrekkelijk design dat ervoor zorgt dat je bezoekers meer van je website willen zien. Gebruik een strakke, overzichtelijke lay-out met voldoende ruimte tussen je content. Design-elementen zoals afbeeldingen, video’s en infographics kunnen helpen om je boodschap te versterken. Kies kleuren en lettertypen die passen bij de identiteit van je merk en die de aandacht van je bezoekers vasthouden.

3. Duidelijke call-to-action (CTA)

Een goede landingspagina heeft een opvallende en duidelijke call-to-action. Dit kan een knop zijn met tekst zoals “Neem contact op om een afspraak in te plannen” of “Download nu de nieuwsbrief”. 

4. Relevante en pakkende content

De content op een goede landingspagina is helder, beknopt en moet gericht zijn op de voordelen die je aan je bezoekers biedt. Vertel niet alleen wat je doet, maar ook welke problemen jouw product oplost. Gebruik eventueel bullet points zodat je bezoekers de belangrijkste informatie snel in zich kunnen opnemen. Denk hierbij aan de unieke kenmerken van je product of je snelle levertijden.

5. Mobielvriendelijkheid

Tegenwoordig is met het groeiende aantal mobiele gebruikers een mobielvriendelijke landingspagina onmisbaar voor je onderneming. Zorg dat je pagina snel laadt en goed leesbaar is op kleinere schermen. Het is ook belangrijk dat het design van je landingspagina er op mobiele apparaten even gelikt uitziet als op een desktop.

6. Laadtijd optimalisatie

Een trage website kan ervoor zorgen dat je bezoekers hun geduld verliezen en je pagina verlaten. Zorg ervoor dat je afbeeldingen geoptimaliseerd zijn, je een snelle hostingprovider hebt en je light-weight code gebruikt op je landingspagina. Bezoekers willen niet wachten totdat je pagina geladen is; een snelle laadtijd kan het verschil maken tussen een klant en een verloren kans.

7. Transparantie over kosten en voordelen

Op een goede landingspagina wordt het direct duidelijk wat de kosten en de voordelen van je producten of diensten zijn. Veel potentiële klanten willen weten wat je product kost en hoe snel je product geleverd kan worden voordat ze verder gaan met hun aankoop. Zorg ervoor dat je bezoekers weten waar ze aan toe zijn. Dit wekt vertrouwen en helpt je bezoekers bij het maken van een geïnformeerde beslissing.

8. SEO optimalisatie

Een goed geoptimaliseerde landingspagina zorgt voor organische bezoekers. Gebruik relevante zoekwoorden die je klanten naar je website trekken in je koppen, teksten en titels van je pagina. Zorg ervoor dat je content je boodschap uitdraagt, laat zien waarom jouw onderneming uniek is en zoekmachinevriendelijk is.

9. Analyseren en bijstellen

Gebruik webanalyse tools zoals Google Analytics om het gedrag van bezoekers op je landingspagina te volgen. Zie waar mensen afhaken en waar ze juist doorklikken naar een volgende pagina. Gebruik deze data om je landingspagina door te blijven verbeteren, ook na de livegang van je website.

Conclusie

Een goede landingspagina die converteert heeft een combinatie van aantrekkelijk design, relevante content en een snelle laadtijd. Door de tips in deze blog toe te passen laat je een goede landingspagina maken die niet alleen de aandacht trekt, maar ook daadwerkelijk bezoekers omzet in klanten. Als je op zoek bent naar professionele hulp bij het maken van een website, kun je dit natuurlijk ook uitbesteden. Een goede landingspagina kan immers het verschil maken tussen bezoekers die je product kopen of je website vroegtijdig verlaten. 

Of je nu een nieuwe website wilt laten maken of je huidige website wilt optimaliseren, investeer in een goede landingspagina die echt werkt. Het kan je conversie aanzienlijk verhogen.