Begrijp de moderne lezer: alles gaat sneller
Het schrijven van teksten voor websites is in de afgelopen jaren veel veranderd. Online lezers lezen vaak scannend vanwege de overvloed aan informatie en het gebrek aan tijd. Daarom is het belangrijk om teksten te schrijven die makkelijk lezen en geoptimaliseerd zijn in de snelle wereld waarin we leven.
Ontwerpers en copywriters hebben jarenlang geprobeerd website teksten leesbaarder te maken. Maar het blijft een gegeven dat de meeste gebruikers scannend blijven lezen. Ondernemers kunnen hier hun voordeel mee doen en inspelen op dit gedrag van online klanten door goede teksten te schrijven die makkelijk leesbaar zijn.
Hoe lezen online klanten 'scannend'?
F-patroon:
Gebruikers lezen eerst horizontaal, langs de bovenkant van de website. Daarna gaan ze een stukje naar beneden, waarna ze opnieuw horizontaal lezen, maar dan korter. Dit patroon herhaalt zich totdat ze hun aandacht verliezen. Goede teksten hebben dus de belangrijkste informatie bovenaan de tekst staan, zodat het voor je bezoeker direct duidelijk is welke boodschap je ze wilt meegeven.
Laagjespatroon:
Website bezoekers kijken naar koppen en subkoppen en slaan de tekst hiertussen vaak over. Gebruikers scannen horizontaal en richten zich op de tekstuele ‘lagen’ die in de koppen verwerkt zijn. Goede teksten hebben dus duidelijke koppen die de belangrijkste informatie bevatten.
Gestippeld patroon:
Gebruikers scannen webpagina’s selectief op zoek naar trefwoorden, nummers of visuele elementen. Hun ogen scannen de pagina en landen op de informatie die voor hun relevant is. Dit patroon is vaak te zien wanneer gebruikers op zoek zijn naar specifieke informatie binnen website teksten. Goede teksten hebben dus de woorden die het meest relevant zijn voor hun bezoekers op verschillende plekken in de tekst staan.
Zigzagpatroon:
Vaak lezen website bezoekers door hun ogen diagonaal over een webpagina heen te bewegen. Dit gebeurt vooral vaak op pagina’s die teksten combineren met afbeeldingen of video’s.
Grasmaaierpatroon:
Veel bezoekers scannen de inhoud op een website alsof het is gestructureerd in een tabel. Ze bewegen hun ogen dan horizontaal en verticaal om systematisch alle elementen op een webpagina te kunnen bekijken.
Hoe schrijf je scanbare teksten?
Er zijn online genoeg voorbeelden te vinden van goede teksten. Al deze teksten hebben een aantal dingen gemeen. Hieronder zetten we de belangrijkste op een rij:
Houd alinea’s kort:
Korte alinea’s helpen lezers om zich te concentreren op een specifiek onderwerp. Dit maakt het voor de lezers makkelijker om informatie op te nemen en voorkomt dat lezers hun aandacht verliezen.
Gebruik verschillende zinslengtes:
Afwisselingen in zinslengtes zorgen voor een dynamisch ritme dat de aandacht vasthoudt en ervoor zorgt dat de lezer de tekst beter begrijpt. Korte zinnen bieden impact en duidelijkheid, terwijl langere zinnen meer informatie kunnen overbrengen. Dit is een belangrijk aspect van goede teksten.
Gebruik opsommingstekens:
Opsommingstekens maken complexe en lange teksten hanteerbaar en makkelijk te begrijpen. Ze breken de tekst op in hapklare brokken, wat ze makkelijker leesbaar maakt.
Gebruik duidelijke koppen:
Koppen zorgen ervoor dat lezers snel kunnen navigeren naar specifieke informatie. Dit is vooral handig in langere teksten waar lezers snel specifieke informatie willen zoeken.
Conclusie
Goede teksten schrijven voor een website betekent ten eerste erkennen dat de meeste gebruikers scannend lezen. Door de verschillende scanpatronen te begrijpen en te gebruiken kun je de inhoud van je content afstemmen op de behoeften van de alsmaar sneller afgeleide lezer.
Maak de teksten op je website makkelijk leesbaar met korte alinea’s, variërende zinslengtes, opsommingstekens en duidelijke koppen. Deze manieren van schrijven verbeteren niet alleen de leesbaarheid, maar zorgen er ook voor dat de belangrijkste boodschap effectief wordt overgebracht. Door in te spelen op de behoeftes van je lezers kun je boeiende en effectieve online teksten schrijven die opvallen tussen alle websites die online klanten op een dag bezoeken.